2011.04.10.
23:53

Írta: csakapresszokave

Utángyártott katarzis?

A következőkben a jelenleg zajló alkotmányozási folyamattal kapcsolatban két kérdést szeretnék alaposabban körüljárni: egyrészt, értelmes-e ebben az esetben a legalitás és a legitimitás fogalmainak határozott szétválasztása, másrészt, a mostani események milyen befolyással lehetnek a magyar politikai rendszer későbbi történéseire. Alapvetően a döntéshozatali folyamatra szeretnék koncentrálni, a várható végeredményre való reflektálás mellett.

Az legfontosabb tények, röviden: a március közepén benyújtott normaszövegű alaptörvény végleges változatát az Országgyűlés Fidesz-KDNP-s többsége az április 18-i zárószavazáson várhatóan elfogadja, és az új Alkotmány 2012. január 1-én életbe lép az immáron új elnevezésű államban. Az alaptörvény legalitásához kétség sem férhet: a jelenleg hatályos 1949/XX. tc. mostani változatát kialakító 1989/XXXI. tc. az Alkotmány módosítását, illetve új alaptörvény létrehozását a mindenkori Országgyűlés kétharmados többségéhez köti. Ezzel kapcsolatban nehezen értelmezhető a jelenlegi tervezet indoklásában az a mondat, hogy „2010-ben olyan lehetőséget, választói felhatalmazást kapott az új Országgyűlés, amivel hiba lenne nem élnie” (Magyarország Alaptörvény, 33. old.), ugyanis ezzel a felhatalmazással mind az öt előző Országgyűlés is rendelkezett. Kiemelkedő felhatalmazással csak a kormánytöbbség rendelkezhet, de ez sem példa nélküli: az 1994-98 közötti MSZP-SZDSZ-koalíciónak is meglett volna a lehetősége az alkotmányozásra, megfelelő politikai konszenzus híján azonban csak az addig hatályos szerkezet felületi módosítását hajtotta végre - a hatalmi ágakat tekinteve a legjelentősebb változás az igazságszolgáltatás területén volt, az alapvető viszonyokat azonban nem alakította át. A második - mostani - történelmi alkalommal a többség a korábbihoz hasonlóan nem rendezi át karakteresen a jelenlegi parlamenti rendszert, ennek fényében három kontextusban lehet a mostani fejlemények jelentőségét értékelni: közjogi jelentősége, szimbolikus ereje, illetve aktuálpolitikai hasznának szemszögéből.

A törvényhozási folyamatot nézve - a napirenden lévő 159 módosító indítvány dacára - kijelenthetjük, hogy a most elfogadandó alaptörvény a a hatalmi viszonyok tekintetében gyökeres változást nem fog hozni, legfeljebb átnevezéseket és szimbolikus aktusokat hordoz magában; vagyis nem képez törést az 1989/90-es demokratikus átmenetben kialakult rendszer történetében. Arra a kérdésre, hogy végülis miért van szükség új Alkotmányra, a leginkább eszenciális érv az lehet, hogy az 1989-ben elfogadott törvény önmagát is ideiglenesnek tartja, tehát a mostani rendszer alapjai is önamaguk meghaladásáért kiáltanak. A mostani alkotmánytervezet tartalmaz olyan jogtechnikai érveléseket is, amelyek az előző alaptörvény elavult szerkezeti felépítésére utalnak, ami nem feltétlenül tartozik a kényszerítő erejű érvek közé, hiszen az Egyesült Államok polgárait se zavarja annyira, hogy Alkotmányuk felépítése a XVIII. századi jogszemléletet tükrözi. Közjogilag hivatkozási alap lehet az a közbeszédben elterjedt nézet, mely szerint hazánknak „sztálinista alkotmánya lenne”, de ennek a szimbolikus erején túl semmilyen tartalmi alapja nincsen. És végül, az sem indokolja az új Alkotmány létrehozását, hogy a jelenlegi berendezkedés egyes elemei a jobboldali kormány vélt többségi demokráciafelfogását és kormányzási szándékait akadályoznák, hiszen ezeket már a Fidesz-KDNP eddigi alkotmánymódosításai már elvileg korrigálhatták. A fenti felvetésekből tisztán látható, hogy az alkotmányozási folyamatnak - és magának az új alaptörvénynek is - elsősorban szimbolikus jelentősége van, hiszen a jelenleg hatályos alkotmány ideiglenes voltát a jelenlegi alkotmányozásnál jóval egyszerűbb formában is meg lehetne szüntetni. Ennek szellemében az egyetlen valódi legitimáló erővé az Alkotmány szimbolikus erővel való felruházása válhat, ami összeköthető az egykori rendszerváltás elit-jellegével, és a ’89/90-es események katarzis-hiányával. Ez viszont azt a kérdést veti fel, hogy van-e értelme húsz évvel az új rendszer megszületése után „kitalálni” a magyar demokrácia szimbólum-rendszerét, és ha igen, ez a fajta alkotmányozás-e az erre legalkalmasabb eszköz.

Egy alkotmánytól ugyanis azt várjuk el, hogy foglalja össze a politikai közösség alapvető értékeit, jelölje ki annak határait és hozza létre azokat a mechanizmusokat, amelyek biztosítják a politikai rendszer stabilitását, akár vészhelyzetek esetén is. Ezek a kritériumok csak széles körű elfogadottság mellett teljesülhetnek, az alkotmány jogászi minőségétől valamelyest függetlenül. Az alkotmányokat ennek szellemében a politikai közösség tagjainak közvetlen részvételével - többnyire referendumon -, vagy népképviseleti eljárás során egy olyan minősített többségi eljárással érdemes létrehozni, amely az alaptörvény mögötti konszenzust biztosítja (pl. minősített többség, következő parlament megerősítése). A  mi esetünkben a közvetlen bevonásra érdekes kísérlet volt a szétküldött kérdőív (valószínűleg ezzel akarta a kormányoldal a népszavazási igények vitorlájából kifogni a szelet), az ehhez kapcsolódó kötelezettségvállás hiánya miatt azonban érdemes ezt inkább kommunikációs fogásnak, egyfajta legitimációs „mentőövnek” tekinteni. A konszenzus szempontjából maga a berendezkedés is  sajátságos: a minősített többséghez kötött kérdések magas száma egy konszenzuális demokráciafelfogást sejtet a rendszer keretei mögött, hiányoznak viszont a konszociós rendszerek egyéb biztosítékai. Így egészen addig, amíg a politikai rendszerben egyik fél sem rendelkezik minősített többséggel, a dolgok jórészt a konszenzuális rendszerek keretei között zajlanak. Onnantól fogva viszont, hogy valamelyik erő a népképviselet kétharmadát birtokba veszi, nincsen egyéb korlát, így a rendszer a „minősített többség demokráciájává” válik, amelyben a kormányzó fél a többségi rendszerekre emlékeztető - sőt, annál szélesebb - felhatalmazást kap. A tény, hogy kevesebb, mint 53%-os szavazatarány mellett bírja a mostani kormányzó oldal a rendkívüli felhatalmazást, mindesetre kérdőre vonja azt a felfogást, hogy az a nemzet egészének képviseletére alkalmas. Mindazonáltal, a választási rendszer okozta felülreprezentáció csak az egyik legitimációs problémája az alkotmányozási folyamatnak. A másik nehézséget az új tartalmi többlet, a szimbólumrendszer jelenti, ami a húsz évvel ezelőtti konstrukcióhoz képesti legnagyobb hozzáadott értéket jelenti. A jobboldal által felvállalt, értéktelített szimbólumok önmagukban is alkalmasak lehetnek a politikai közösség megosztására, főleg egy olyan helyzetben, amikor az alkotmányozást nem nehéz a felülreprezentált többség diktátumaként is értelmezni.

Különösen egy olyan helyzetben nem, amikor az ellenzék úgy gondolja, hogy politikai racionalitása az alkotmányozástól való távolmaradásra készteti. Érdekes, hogy a három ellenzéki párt közül egyedül az maradt bent az eseti előkészítő-bizottságban, amelyiknek az elképzelései a legtávolabb állnak a Fideszétől: a Jobbik. Míg a Fidesz-KDNP kialakult tervezete nagy vonalakban ugyanazt szeretné, amit az MSZP és az LMP - az eddigi köztársasági berendezkedés megőrzését -, a radikálisok egy még inkább értéktelített, és még inkább a múltba révedő szöveget szeretnének április 18-án elfogadni. Éppen ezért kevesebb a vesztenivalójuk: kisebbségben tudják a különállásukat demonstrálni, mégsem tűnnek sértődöttségből távolmaradóknak. Ezzel szemben az MSZP-nek és az LMP-nek hasonlóan kevés kevés esélye lett volna érdemben változtatni az új alaptörvény szövegén, viszont azzal a kockázattal maradhattak volna bent az alkotmányozási folyamatban, hogy a közvélemény ingerküszöbét nem éri el az általuk nyújtott alternatíva - és a jobboldal statisztáiként vonulnak be a történelembe.

Azt, hogy az új kereteket hogyan fogják a politikai szereplők „belakni”, nagyban meghatározzák majd a további rendelkezések, amik közül kiemelkedik a választási rendszer reformja. Bár nem létezik politikai csillagjóslás, a Fidesz-KDNP mintha azzal számolna, hogy az új felállásban - amelyben a választási rendszer nagyban hasonlítani fog a mostanira - nem lesz egyhamar másnak is kétmarmados többsége, így a legalitás talaján állva győzelmet könyvelhetnek el: mindenki kénytelen lesz az általuk megszabott mintákban gondolkodni. A legitimitás terén viszont az a veszély áll fent, hogy mostani folyamat egyoldaúsága miatt a szimbólumok végképp elvesztik összefogó erejüket, és lényegében kontraproduktívvá válik a mostani alkotmányozás. Hosszú távon valószínűleg jobban járt volna a Fidesz-KDNP, ha valóban „magalkotmányt” hoz létre, amivel közös elvi alapot teremthetett volna a többi politikai erővel. Ha ugyanis az új alaptörvény elfogadottsága alulmúlja a konzenzusos alapon elfogadott, ámde elit-jellegű 1989-esét, az a jobbközép táborral együtt az egész magyar demokratikus közösségnek is a hátrányára lesz. Egy elmaradt katarzis bepótlása - vagy inkább az arra irányuló kísérlet - ennyit talán nem ér meg.

 

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://polelemzo.blog.hu/api/trackback/id/tr642815800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr. Fukuyama 2011.04.11. 00:20:47

Egy apró megjegyzés: a '89-ces alkotmány sem nevezhető konszenzusosnak, hiszen a Nemezeti Kerekasztal megállapodást az ellenzékiek egy része - Fidesz,SZDSZ - nem írta alá.(Lásd: "Kék Könyv" 230. oldal, valamint MPR 100. oldal 1. pont)

csakapresszokave 2011.04.11. 00:35:40

@Mr. Fukuyama: elismerem a hibát, helyesebb lett volna "konszenzusosra emlékeztető", vagy valami hasonló jelző, ami azt emeli ki, hogy a '89-es keretek egy többoldalú interakció után alalkultak ki, és végeredményében az állampárt és az ellenzék többi tagjának megegyzését a liberálisok udvariasan kimondott "nem"-e kísérte. Mindazonáltal jogos a megjegyzés, igazad van.

török gábor 2011.04.11. 19:57:57

@Mr. Fukuyama: azért ez kicsit bonyolultabb. nem írta alá, de nem is élt a vétójogával. ráadásul magával a megállapodással egyetértett, kivéve az elnökválasztás időpontját - ezzel kapcsolatban pedig a négyigenes népszavazás az ő álláspontjukat erősítette meg. szerintem éppen ezért van alapja annak, hogy konszenzusról beszéljünk - az elitek szintjén.

Krezsnyev 2011.04.11. 21:22:06

" Köszönöm Fiam, leülhet! Ötös."

Mr. Fukuyama 2011.04.11. 23:05:19

Egyébként egy alkotmány tovább mutathat egy egyszerű jogi normánál. Feladata (lehet) az is, hogy értéket mutasson a társadalom számára. Tévednék ebben?

csakapresszokave 2011.04.11. 23:27:17

@Mr. Fukuyama: Nem, nem tévedsz ebben a kérdésben, és ennek az igényét a negyedik bekezdés elején le is szögezem: "Egy alkotmánytól ugyanis azt várjuk el, hogy foglalja össze a politikai közösség alapvető értékeit[...]". De ha egy társadalom számára a demokratikus berendezkedés a legkissebb közös többszörös, akkor érdemes az alkotmányba csak ennek az értékeit bennefoglalni. Nem lenne túl szerencsés, ha egy angolszász ország alkotmánya a skandináv államok által biztosított szociális jogokat garantálná, vagy ha mondjuk Hollandiában morális kérdések terén a mediterrán országok vagy Írország gyakorlatát vennék bele az alaptörvénybe. Ebből a szempontból érvelek a "magalkotmány" mellett, hogy a magyar politikai közösség egységét jelentő, és minden demokratikusan elkötelezett tagjának egyaránt közös nevezőt teremtő értékeknél maradjon meg, és nem tolódjon el a konzervatív diskurzus felé. Bár jómagam aktív tagja vagyok egy protestáns egyháznak, vallásom gyakorlásához nincs szükségem arra, hogy az alkotmány is deklarálja a kereszténység "nemzetmegtartó erejét". Személyesen nem bánom, hogy ez megtörtént, bánnám viszont azt, ha például az alkotmány kötelezne az abortusz elvi támogatására (ha történetesen egy liberális erő kezében lenne a kétharmados többség). Egy heterogén politikai közösségben ezek az értékeltérések óhatatlanul előfordulnak, így a legitimitás megőrzése érdekében fontos a legkisebb közös nevezőkre szorítkozni.

Dr. Reago 2011.04.12. 21:10:04

Nem vitatva az alkotmánytervezet "szimbolikus jelentőségét", nem gondolod, hogy olyan lényeges hatalomtechnikai biztosítékokat is tartalmaz (evidensen az inkumbens erőknek kedvezve) az egyes közjogi intézmények tekintetében (pl:mandátumidő, költségvetési tanács vétójoga), amik egyben valós politikai jelentőséggel is felruházzák?

csakapresszokave 2011.04.13. 14:01:19

@Dr. Reago: A szimbolizmus szerepét annak kapcsán emeltem ki, hogy mire hivatkozva lehet most új alaptörvényt létrehozni. A Fidesz-KDNP kormány eddigi egy évében sem ódzkodott az alkotmány hatalomtechnikai szempontoktól vezérelt kezelésétől, de ha csak erre futott volna ki a játék, akár beérhették volna alkalmi módosításokkal is - amire a legjobb példa az AB hatáskörének ad hoc csökkentése volt. Ha azonban azt feltételeznénk, hogy az új szöveggel még ezen felül is emelkedett a többség mozgástere (ami a tényeket nézve igaz), akkor is arra érdemes figyelni, hogy a fékek és ellensúlyok rendszerében nem történt lényegi elmozdulás (magyarán nem alakult át sem a parlamentáris rendszer, sem a kancellári kormányforma). És ha azt a feltételezést is elfogadjuk, hogy a jelenlegi alkotmány 2-3, vagy akár több ciklusnál is hosszabb ideig érvényes lesz, akkor a mostani jobboldal erőfölényén túl a hosszabb távú hatásokkal is érdemes számolni. Erre jó példa a több helyütt is emlegetett V. Francia Köztársaság: az akkori berendezkedést nagyjából a De Gaulle-Pompidou tengelyre találták ki, mégis megfelelően "belakták" a pártok később is. Volt benne "társbérlet", sőt, 14 év baloldali elnökség is a rendszer 53 éve alatt. Így azt sem tudhatjuk, hogy egy későbbi választás, és átalakul erőviszonyok nyomán nem fog-e a mostani jobboldal bánkódni afelett, hogy ellenfele mennyire hosszú távú kinevezési jogosítványokat szerzett. Mindez persze egy pillanatra sem menti fel a Fidesz-KDNP-t azon "elmarasztalás" alól, ami a független intézmények akár 2-3 ciklusra való elfoglalása miatt jár neki.
Összefoglalva: 1) a hatalomtechnikai megfontolásokra semmiképpen sem hivatkozhatott a többség, és azokat alkalmi módosításokkal is kielégíthette volna (mint ahogy azt már megtette korábban, pl. az AB vagy a Médiatanács kapcsán) 2) ha egy alkotmány valóban egy rendszer alapját képzi (és mondjuk nem sodorja el hamar valamilyen politikai vihar), akkor olyan játékszabályokat fektet le, amik előbb, vagy utóbb minden félre fognak vonatkozni. És amint említettem, a játékszabályok milyenségét csak idővel fogjuk tudni érdemben áttekinteni.
süti beállítások módosítása